fbpx

Как да се пазите от рисковете при пазаруване в интернет

Как да се пазите от рисковете при пазаруване в интернет

Няколко дни, след като през март почти целият свят беше блокиран заради коронавирус пандемията, „Амазон“ обяви, че има нужда от допълнително около 100 000 нови служители, за да се справи с чудовищното нарастване на потребителското онлайн търсене на различни стоки. У нас увеличението на пазаруването през интернет не беше чак такова, но пък доста онлайн магазини, дрогерии и аптеки поставиха на сайтовете си предупреждения, че поръчките ще се изпълняват със забавяне, а куриерските фирми едва смогваха.

Дори консервативните по-възрастни хора, които нямаха голямо доверие на онлайн пазаруването, започнаха да го практикуват активно. Причината беше както в значителна част от затворените магазини и в дефицитните стоки, така и в удобството да ви донесат покупките вкъщи, особено когато всеки ден слушате за COVID-19 и вероятността да се заразите от него.

Очаква се навиците за пазаруване през интернет да се запазят

Смята се, че пандемията отшумява и полека-лека се връщаме към нормалност. Очаква се обаче нарасналата активност на онлайн потребителите да се запази. Подкрепа за тези очаквания е фактът, че извънредното положение и обявената след него извънредна епидемиологична обстановка продължиха достатъчно дълго, за да се превърне предпочитанието към пазаруването през интернет в устойчив навик. Пестенето на време и удобството да си получите покупките на вратата, без съмнение са също силен стимул, а и на практика можете да поръчате почти всичко, необходимо за ежедневието и за дома.

Тенденцията е толкова ясно изразена, че маркетолозите съветват търговците, които все още не са започнали да продават през интернет, да го направят час по-скоро.

Как да се предпазите от рискове при онлайн пазаруването

Винаги е имало риск при пазаруване през интернет да налетите на некоректен търговец или на така наречените фишинг сайтове, които почти напълно приличат на оригиналните, и все пак ви отвеждат някъде, където не очаквате и не искате. Но в коронавирус кризата онлайн измамите рязко се увеличиха. Можете ли да се предпазите?

Сигурните сайтове

Пред името им в браузъра, когато ги отворите, има изображение на катинар. Ако кликнете върху катинара, получавате допълнителна информация за сигурността им.

Има и някои косвени признаци, по които можете да съдите за надеждността на един сайт. Сред тях са:

  • наличие на информация за собственика на онлайн магазина и начин за връзка с него при нужда;
  • обявени общи условия за работа и политика за връщане на нежеланата стока;
  • следване на социални медии и активност в тях;
  • отзиви от доволни и недоволни клиенти;
  • качеството на самия интернет сайт – четливи текстове, написани грамотно без граматически и правописни грешки, качествени оригинални снимки, сертификати, обявени доставчици и партньори и т. н.

Прекалено добрите оферти

Бъдете нащрек, когато някои онлайн магазин ви предлага прекалено примамливи цени и условия за пазаруване. Проявете здрав разум. Не е добре да ви манипулират, но кукичката в такива случаи захапвате сами. Особено рисково е да следвате линкове на реклами, стигнали до вас през имейла ви. По-добре, ако чак толкова сте заинтригувани, копирайте посочения URL адрес и го поставете в браузъра си, проверете доколко е сигурен.

Внимавайте с личните си данни

Не би трябвало сайтовете за стоки за масова употреба да ви питат примерно за датата на раждане. Това го правят обикновено онлайн магазините за алкохол. Ако ви се стори, че при създаване на акаунта ви искат твърде много лична информация, пазарувайте без регистрация.

Създавайте силни пароли и не ги използвайте за всичките си възможни акаунти. Защитете с отделна парола тези, свързани с пазаруване в интернет и разплащания.

Кредитните карти са най-добре защитени. Избягвайте да изпращате пари на случайни акаунти в различни системи за разплащане.

Поддържайте софтуера и антивирусните програми актуализирани

Това при всички случаи ще затрудни киберпрестъпниците. Внимавайте какви програми, приложения и плъгини инсталирате на устройството, през което пазарувате в интернет.

Ако въпреки всичко поръчката ви не пристигне

Не чакайте дълго, вдигнете веднага аларма – потърсете връзка със собственика на онлайн магазина. Оплачете се в Комисията за защита на потребителите (КЗП), дори в полицията, ако измамата е по-крупна.

За спокойно и успешно пазаруване през интернет, разбира се, ви е нужен надежден интернет с професионална денонощна поддръжка! Обадете ни се  и ние ще имаме грижата за това!


Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *