fbpx

Blog

Защо да затъмнявате екрана на монитора

Защо да затъмнявате екрана на монитора

Екраните на различните устройства са наши спътници през по-голямата част от денонощието. Взираме се в тях не само заради работата си, а и във времето ни за почивка – за забавление и комуникация. Но светещите дисплеи съвсем не са безобидни.

Вредна ли е синята светлина

Синя светлина излъчва късовълновата видима част на електромагнитния спектър. Тя е застъпена обилно в сутрешните лъчи на слънцето и действа активиращо, разбуждащо на човешкия мозък, прави ни радостни и доволни. Но с нарастването на деня и приближаването на вечерта постепенно намалява, отстъпвайки място на жълто-червената светлина (по-дългите електромагнитни вълни във видимата част на спектъра). Активността ни отшумява, ставаме сънливи, стартира производството на мелатонин и настъпва нощният сън. С наближаване на изгрева производството на хормона намалява, разбуждаме се и започва новият ден.

Организмът ни следва така наречените циркадни ритми, които съгласуват вътрешния му биологичен часовник с природните денонощни ритми и са с продължителност около 24 часа. Хилядолетия било така. Светлината на огъня, на свещите и газовите лампи, на крушката с нажежаема жичка била в жълто-червената част на спектъра и не нарушавала прецизния еволюционен механизъм.

Но през последните десетилетия си служим с все по-модерни светоизточници – луминисцентни, халогенни и лед лампи спестяват енергия, но излъчват твърде висок процент синя светлина. Все по-ярко и по-дълго осветените ни градове, домове, обществени заведения и производствени помещения объркват мозъка ни и го стимулират да остане буден. Намаляват времето за производство на мелатонин и съсипват не само съня ни. Недостигът на мелатонин все по-често се оказва сред причините за множество заболявания – онкологични, автоимунни, системни.

Освен това синята светлина е с много по-висока цветна температура – около 7 000 К (келвинови градуса), сравнено с жълто-червената – под 2 700 К. А това я прави опасна за фоторецептори в очите ни. Появи се дори диагноза за главоболието, замъгленото зрение и зачервените уморени очи – дигитално напрежение на очите.

Защо да затъмнявате екраните

Синята светлина блика не само от осветителните тела. Тя ни облъчва съвсем отблизо от екраните на телефони, електронни четци, таблети, лаптопи, компютри и какви ли не уреди. Натрупващата се информация за опасностите, които носи късовълновият спектър, и оплакванията на потребителите от проблеми с очите, напрежение, главоболие и преумора, накараха производителите да търсят варианти за намаляване на дела на синята светлина в излъчването на екраните.

Първо се появиха допълнителните филтриращи екрани, специалните приспособления и защитните очила. Днес много актуално е така нареченото димиране – затъмняване, намаляване яркостта на екрана. Все повече производители вграждат в устройствата светочувствителни сензори, които коригират яркостта на екрана според осветеността на околната му среда. Софтуерни продукти – от операционните системи  до специализирани приложения – ви дават възможност да регулирате яркостта му и да го затъмните според:

  • предпочитанията си;
  • показанията на сензорите за светлина („адаптивна яркост“);
  • избрания от вас час.

Яркостта можете да коригирате и от функционалните бутони на клавиатурата. През тях екранът по-скоро посивява – намалява осветеността му. Когато се понижава делът на синята светлина, екранът добива леко червеникав оттенък. Ако вашата операционна система е Windows 10, можете да го видите, като включите опцията за нощно осветление. Възползвайте се спокойно от нея, когато работите с текстови документи, но тя може да ви подведе при обработката на изображения.

Все по-често мониторите идват и с антирефлексно покритие, което намалява отблясъците и облекчава допълнително очите.

Какво е Dark Mode

Това е режимът, при който върху тъмен фон (най-често черен) информацията е изписана със светли символи. През последните години той е особено популярен. Въпросът е, дали като е модерен, Dark Mode е и безусловно полезен. В еволюционното си развитие човешкото око е изработило механизми за различаване на тъмно върху светло – черен текст върху бяло поле. Колкото повече светлина нахлува в зеницата, толкова по-отчетлив е зрителният образ на обекта. Колкото по-малко е светлината, толкова по-размити са очертанията на образа. Това се случва и при белите символи върху тъмен фон.

Затова се смята, че Dark Mode не е по-добър за хората със здрави очи от обичайния светъл фон с тъмни символи. Може би донякъде той дава някакви предимства на хората със съществуващи увреждания (катаракта).

Като затъмнявате екрана, получавате още един бонус – пестите енергия. Dark Mode е най-икономичният режим от гледна точка продължителност на живота на батерията на устройството, но в никакъв случай не е най-подходящият за здравето на очите ви.

Затъмнявайте монитора си така, че яркостта на екрана да е максимално близка до осветеността на помещението, в което работите. Осигурете си максимален комфорт чрез подходящото димиране. При нужда от консултация или помощ, ние сме на ваше разположение 24 часа седем дни в седмицата – обадете ни се! 


 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.